Multitasking w pracy, czyli wielozadaniowość, która nie pomaga

7 czerwca 2022

Wielozadaniowość nie zawsze jest efektywna. Nadal możemy być produktywni, nawet gdy pracujemy wielozadaniowo.

Po pierwsze, musimy odróżnić wielozadaniowość od zarządzania czasem. Wielozadaniowość zwykle oznacza, że robisz wiele rzeczy jednocześnie, nie przywiązując większej uwagi do każdej z nich. Zarządzanie czasem polega na ustalaniu priorytetów zadań i wykonywaniu ich wszystkich naraz, ale z zachowaniem kolejności.

Zarządzanie czasem pracy – mit wielozadaniowości

Więc co powinieneś zrobić dla wielozadaniowości? Unikaj tego! Ludzki mózg nie jest w stanie efektywnie wykonywać wielu zadań, a to tylko spowolni twoją pracę z powodu konieczności ciągłego przełączania się między zadaniami.

Ale nie martw się! Nadal możesz być wydajny, nawet jeśli robisz więcej niż jedną rzecz naraz, upewniając się, że te zadania są wykonywane we właściwej kolejności – więc ustal je przed rozpoczęciem

Multitasking – czy naprawdę jest przereklamowany?

Wiele osób uważa, że wielozadaniowość jest kluczem do sukcesu w każdym zawodzie. Ale prawda jest taka, że w rzeczywistości to nie działa. Kiedy skupiasz się na więcej niż jednym zadaniu na raz, twoja wydajność może spaść nawet o 40%. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły.

Główną ideą wielozadaniowości jest to, że kiedy przełączasz się z jednego zadania do drugiego, a potem z powrotem, otrzymujesz pewien wgląd w to, co robiłeś, co może pomóc Ci zapamiętać, gdzie skończyłeś. Co więcej, badanie wykazało, że gdy ludzie wykonywali dwa zadania jednocześnie, byli dwukrotnie bardziej produktywni niż wtedy, gdy pracowali nad tym samym zadaniem przez dłuższy czas.

Więc jeśli mówimy tutaj o wydajności pracy i produktywności, byłoby lepiej dla menedżerów biznesowych, gdyby nie wymagali wielozadaniowości od swoich pracowników. Bowiem robienie kilku rzeczy na raz, średniej jakości, może okazać się o wiele mniej efektywne od zrobienia jednej rzeczy w maksymalnym skupieniu.

Praca nie zawsze jest przyjemnym miejscem. W rzeczywistości wielu z nas ma trudności z nadążaniem za tempem naszej pracy. Jedną z rzeczy, które często osiąga się w pracy, jest wielozadaniowość – robienie dwóch rzeczy jednocześnie. Jednak nie zawsze pomaga to zwiększyć produktywność, a zamiast tego może powodować stres.

Laura Bondyra

Autor: Laura Bondyra

Sprawdź także…

Sukienka na wesele

Sukienka na wesele

Sukienka na wesele – jaką wybrać? Wybór sukienki na wesele to nie lada wyzwanie. Przede wszystkim trzeba zastanowić...